راز محبوبیت جناب محمدرضا گلزار؛ جناب آقای گیشه! (16 عکس)

راز محبوبیت محمدرضا گلزار؛ آقای گیشه!

آقای محمدرضا گلزار تنها بازیگر فعلی سینمای ایران است که وجودش بعد از 14 سال همچنان موفقیت گیشه فیلم ها را تضمین می کند. به دستاویز فروش شگفت انگیز سلام بمبئی با بررسی کارنامه او نسبتش با فروش هر فیلم را چک کرده ایم.
نشریه هفت بامداد – احمد رنجبر: آقای محمدرضا گلزار تنها بازیگر فعلی سینمای ایران است که وجودش بعد از 14 سال همچنان موفقیت گیشه فیلم ها را تضمین می کند. به دستاویز فروش شگفت انگیز سلام بمبئی با بررسی کارنامه او نسبتش با فروش هر فیلم را چک کرده ایم.

سینمای ما فراز و فرود زیاد داشته؛ یک سال فیلم اکشن دوست داشتنی گیشه بوده و سالی دیگر طنز. گهگاهی شمایل جناب جمشید هاشم پور پای مردمان را به سالن سینماها باز می کرده و سالی دیگر جوانان چشم روشن. به هزاران دلیل اما فاکتورهای موفقیت گیشه هیچ وقت طول نداشته و بعد از مدتی کارکردش را از دست داده است.

درباره آقای محمدرضا گلزار اما اتفاق دیگری رخ داده و بعد از 14 سال هنوز توانایی جذب تماشاچی به تالارها را دارد. در مطلب حاضر، این ادعا را با مرور فیلم های او توضیح داده ایم.
گلزار سال 81 با سام و نرگس وارد سینما شد؛ سالهای آغازی نمی دانست سمت و سویش در سینما چه است تا اینکه کما اکران شد و شمایل جدیدی از این بازیگر در ذهن مخاطبان حاصل شد. از آن به بعد گلزار سعی کرد رسوم استاربودن را رعایت کند. کم فیلم بازی کرد و فیلم هایی بازی کرد که به مذاق هوادارانش خوش می آمد. گلزار همچنان آقای گیشه است و سهم زیادی از فروش فیلم ها را باید بنام او نگاشت.

سلام بمبئی؛ قربان محمدپور

سال اکران: 1395
مقدار فروش: 9 میلیارد و 950 میلیارد تومان (تا امروز)
سطح کیفی: سلام بمبئی نخستین همکاری مشترک کامل سینمای ایران و کشور هند است و همین را باید برگ برنده آن دانست. فیلم ایرادهای اساسی دارد اما مخاطبانی که قصد مشغول شدن صرف دارند از تماشای آن خشنود ساخته میشوند. دشوار پسندها اما نه.
عکس شماره 1 ⇩
عکس راز محبوبیت آقای محمدرضا گلزار؛ آقای گیشه!
ابزار فروش: همین که سلام بمبئنی عنوان همکاری مشترک ایران و کشور هند را روی پیشانی دارد، نخستین عاملی است که ذهن را برای تماشای آن قلقلک می دهد. فاکتورهای دیگر فیلم که به گیشه آن یاری میرساند، حضور هنرپیشگان هندی (دیا میرزا و گلشن گروور) است. بنیامین بهادری و شریک زندگیش شایلی محمودی که اولیه بار هنرپیشگی را آزموده اند، ابزار دیگری است که به کمک فروش سلام بمبئی آمده است.
سهم گلزار در فروش: به قول عوامل و کارگردان، سلام بمبئی فیلم آقای محمدرضا گلزار است و بقیه تمهیدات برای کمک به نگاه شدن بیشتر او بوده است. بدون شک گلزار با مختصاتی که دارد خوب ترین انتخاب برای فیلم بوده.

خشکسالی و دروغ؛ پدرام علیزاده

سال اکران:
1395
مقدار فروش: دو میلیارد و 500 میلیون تومان
سطح کیفی: خشکسالی و دروغ به واسطه اکرانی دوست داشتنی به همین نام ساخته شد اما نسخه سینمایی آن به اندازه تئارت مورد استقبال اهل فن قرار گرفت. اصلی مشکل فیلم، به وفاداری زیاد به نسخه نمایش باز میگردد. خشکسالی و دروغ جزو آثار میانگین سینمای ایران قرار می گیرد.
عکس شماره 2 ⇩
عکس راز محبوبیت آقای محمدرضا گلزار؛ آقای گیشه!
ابزار فروش: نمای بیرونی خشکسالی و دروغ به غیر از آقای محمدرضا گلزار عامل به سوی خود کشنده دیگری ندارد. علی سرایی و آیدا کیخایی از هنرپیشگان زبده تئاتر می باشند ولی گیشه سینما هیچوقت قادر نیست به نامشان تکیه کند. پگاه آهنگرانی هم در زمره بازیگرانی نیست که نامش مخاطب به سالن بکشاند. احتمالاً تنها بازار فیلم برای فروش، موفقیت آن در اجرا است که هر بار روی صحنه رفت با استقبال بالا مواجه شد.
سهم گلزار در فروش: با شروطی که ذکرش رفت، فیلمی در قواره خشکسالی و دروغ نباید به دو میلیارد و پانصد میلیون تومان فروش برسد اما برای فیلم این پیش آمد. سهم زیادی از فروش را باید به حساب حضور گلزار گذاشت. خاصه آنکه چهار سال فیلمی روی پرده نداشت و تشنگی مواجهه طرفداران با او را دوچندان کرده بود.

تو و من؛ محمد بانکی

سال اکران:
1391
مقدار فروش: یک میلیارد و 400 میلیون تومان. سال 91 نرخ بلیت در پردیس های سینمایی شش هزار تومان بود.
سطح کیفی: تو و من فقط و فقط به قصد تصرف گیشه ساخته شده و هر انتظار دیگری از آن هنگفت است در چینن جغرافیایی، توقع تماشای یک فیلم با چفت و بست ماجراای قوی، روابط سنجیده علت و معلول، بازی های چشمنواز و مسائلی از این قبیل گزارف است. گلزار نقش پسری را بازی می کند که به دلیل حفظ موقعیت شغلی ناگزیر است نقش رییس کمپانی (خانم الناز شاکردوست) رابازی کند و بعدش ماجرا عشق و دل باخته ای اتفاق مییافتد.
عکس شماره 3 ⇩
عکس راز محبوبیت آقای محمدرضا گلزار؛ آقای گیشه!
ابزار فروش: خانم الناز شاکردوست و خانم بهنوش بختیاری هنرپیشگان دوست داشتنی گیشه می باشند اما آنقدر توانایی ندارند که فروش بالای فیلم را تضمین کنند. داستان فیلم هم که اشاره شد نه تنها تو نست که از پایه اشکال دارد.

سهم گلزار در فروش:
در چنین شروطی باید موفقیت چشمنواز تو و من در گیشه را به پای آقای محمدرضا گلزار نگاشت که از قضا اکت و چهره اش تماما منطبق با تمجید فیلم های گیشه ای است.

شیش و بش؛ بهمن گودرزی
سال اکران: 1390
مقدار فروش: دو میلیارد و 200 میلیون تومان. نرخ بلیت سینماهای ممتاز در این سال چهار هزار تومان بود. شیش و بش بعد از اخرجی ها 3، وارد شدن مردان قدغن، جدایی نادر از سیمین در رده چهارم جدول پرفروش های سال 90 قرار گرفت، یعنی بالاتر از سعادت آباد و یه حبه قند که دوست داشتنی منتقدان بودند.
سطح کیفی: فیلم با الزامات گیشه ساخته شده و از این حیث وظیفه اش معلوم است. یعنی مخاطب توقع ویژه ای از داستان ندارد اما با آن مشغول می شود و گاه به موقعیت ها و گفت و گوها خنده میکند. با این حال دیدگاه های تندی علیه فیلم وجود دارد: «طنز بی ارزشی است. جنس شوخی ها کوچه بازاری است و انگار کسی را از یک کوچه آورده اند و به او نقل کرده اند تمام لطیفه هایی که بلد هست را نقل بکند.»
عکس شماره 4 ⇩
عکس راز محبوبیت آقای محمدرضا گلزار؛ آقای گیشه!
ابزار فروش: گودرزی بار دیگر آقای امین حیایی و آقای محمدرضا گلزار را کنار هم گذاشته بود تا تجربه موفق کما تکرار شود.
سهم گلزار در فروش: در شروطی که داستان و موقعیت طنز شیش و بش مورد نقد است نام گلزار جور ضعف ها را می کشد و بسیاری به دلیل او به سالن می آیند.

در امتداد شهر؛ علی عطشانی
سال اکران: 1390
مقدار فروش: فیلم در شهر تهران نزدیک به چهارصد میلیون تومان فروش داشت. نرخ بلیت سینماهای ممتاز در این سال چهار هزار تومان بود. در امتداد شهر جزو فیلم های شکست خورده گلزار در گیشه است. در این سال اخراجی ها 3 (پنج میلیارد و 900 میلیون)، وارد شدن مردان قدغن (پنج میلیارد و 100 میلیون) رکورددار بودند.
سطح کیفی: در امتداد شهر از تولیدات ضعیف سینمای ایران است و در کارنامه خود علی عطشانی هم جزو ضعیف ترین ها قرار می گیرد! فیلم بین یک اثر گیشه ای و فیلمی مثلا فرهیخته معلق است؛ یعنی نه می تواند مخاطب دشوار دوست دار را خشنود سازد نه با تمجید گیشه به طور مطلق همخوانی دارد. فیلمنامه در امتداد شهر گنگ و بی هدف جلو میرود به طوری که مخاطب به سادگی قادر نیست برگزیده داستان یک جمله ای از آن ارائه دهد.
عکس شماره 5 ⇩
عکس راز محبوبیت آقای محمدرضا گلزار؛ آقای گیشه!

ابزار فروش:
حضور گلزار در نقش خودش افزون بر آن بهره گیری از هنرپیشگان زیاد در فیلم قرار بوده بمب گیشه باشد که نشد.
سهم گلزار در فروش: صفر.

دموکراسی؛ علی عطشانی
سال اکران: 1389
مقدار فروش: ششصد میلیون تومان. در این سال ملک سلیمان با یک میلیارد و پانصد میلیون، پرفورش ترین فیلم شد و بعد پوپک و مش ماشاالله با نهصد میلیون و فرزند آدم، دختر حوا با یکصد میلیون تومان کمتر در رده دوم و سوم ایستاد. دموکراسی توی روز روشن در میانه جدول فروش سال 89 ایستاد.
سطح کیفی: صحبت دموکراسی توی روز روشن «بزرگ» و «گرانبها» است اما در اجرا معضلات اساسی دارد. وارد شدن به ماجراای از جنس سرنوشت آدم بعد از فوت، جذاب و کنجکاوی برانگیز است که علی عطشانی نتوانست حق مطلب را درباره آن رعایت کند.
عکس شماره 6 ⇩
عکس راز محبوبیت آقای محمدرضا گلزار؛ آقای گیشه!

ابزار فروش:
افزون بر داستان، فیلم هنرپیشگان مطرح زیادداشت: حمید فرخ نژاد، سرکار خانم نیکی کریمی، محمدرضا فروتن و سرکار خانم نیوشا ضیغمی. دموکراسی تویش روز روشن از تبلیغات کافی بهره مند بود که این هم ابزار اصلی ای است برای موفقیت یک فیلم در گیشه. این اتفاق اما برای فیلم رخ نداد.
سهم گلزار در فروش: دموکراسی توی روز روشن فروش معقولی نداشته است که بخواهیم سهمی برای گلزار قائل باشیم.

دو خواهر؛ محمد بانکی
سال اکران: 1388
مقدار فروش: 960 میلیون تومان. نرخ بلیت در سینماها در سال 88، 2500 هزار تومان در نظر است. فیلم دو خواهر جزو پرفروش های سال دسته بندی می شود بعد از اخراجی ها 2 و درباره الی… توانست رتبه سوم جدول فروش سال را از آن خود کند.
سطح کیفی: دو خواهر از فیلم های ضعیف کارنامه آقای محمدرضا گلزار تلقی میشود که کپی عین به عین فیلم هالیوودی Two Much (دو تا هم زیاده) است. گلزار در این فیلم در دو ایفای نقش کرده اما نه تفاوت چهره را می توان باور کرد و نه موقعیت فرو رفتن در نقش ها را.
عکس شماره 7 ⇩
عکس راز محبوبیت آقای محمدرضا گلزار؛ آقای گیشه!
ابزار فروش: تکیه فیلم بر نام هنرپیشگان است؛ سرکار خانم نیکی کریمی، خانم الناز شاکردوست، حامد کمیلی و خانم بهنوش بختیاری، و همانگونه که اشاره داشتیم به داستان فیلم هیچوقت نمی توان به عنوان ابزار فروش تکیه کرد. درباره کارگردانی و بازی ها هم دو خواهر ضعف های اساسی دارد.

سهم گلزار در فروش:
آقای محمدرضا گلزار یک سال و نیم فیلمی روی اکران نداشت و همین عامل دوچندانی بود که طرفداران این بازیگر برای فیلمش به سینما بیایند فروش دو خواهر را باید به حساب گلزار نگاشت.

مجنون لیلی؛ قاسم جعفری

سال اکران:
1387
مقدار فروش: نزدیک 600 میلیون تومان. بلیت سینماها در سال 1387 دو هزار تومان نرخ گذاری شده بود. در این سال همیشه پای یک زن دربین است، دایره زنگی و چهارچنگولی (دو میلیارد تومان) موفقترین فیلم ها شدند.

سطح کیفی:
فیلم اپیزودیک قاسم جعفری جزو تولیدات میانگین سینمای ایران تلقی میشود که تلاش کرده انتقادی جدی به بعضی عادت های اجتماعی داشته باشد. مجنون لیلی جزو انتخاب های غیرکمدی آقای محمدرضا گلزار است که بعد از سه سال، به این جنس فیلم احتیاج داشت.
عکس شماره 8 ⇩
عکس راز محبوبیت آقای محمدرضا گلزار؛ آقای گیشه!

ابزار فروش:
نام کارگردان و هم کیفیت مجنون لیلی آنقدر توانایی نداشتند که مخاطب را به سالن سینما بکشانند. معماران فیلم برای رونق گیشه به اسم هنرپیشگان امید بسته بودند: آقای محمدرضا گلزار، خانم الناز شاکردوست، آقای حمید گودرزی، حامد بهداد و خانم بهنوش طباطبایی

سهم گلزار در فروش:
همین که نام و عکس و تصویر آقای محمدرضا گلزار درشت تر از دیگران در تبلیغات فیلم به کار گرفته شده بود یعنی تکیه معماران به او بوده. اندازه بازی گلزار بیش از دیگران نیست اما اثرش در فروش فیلم به وضوح بیش از بقیه است.

کلاغ پر؛ شهرام شاه حسینی
سال اکران: 1386
مقدار فروش: 910 میلیون تومان. در سال 1386 نرخ بلیت سینماها 1500 تومان بود. در این سال اخراجی ها در شهر تهران 1.3 میلیارد تومان، در شهرستان ها یک میلیارد و در مجموع 2.3 میلیارد تومان به فروش رساند. با این حال کلاغ پر جزو آثار پرفروش تلقی میشود: 425 میلیون در شهر تهران و 485 میلیون تومان در شهرستان.
سطح کیفی: کلاغ پر فقط و فقط برای فتح گیشه ساخته شده و همه ابزار از داستان گویی، انتخاب بازیگر، نوع بازی ها و موزیک در خدمت این هدف قرار می گیرد. ارگانیک است که دشوار پسندها تحویلش نگیرند، فیلم اما از سوی عامه مخاطب مورد استقبال واقع شد و بسیاری برای تماشای آن به سینما رفتند.
عکس شماره 9 ⇩
عکس راز محبوبیت آقای محمدرضا گلزار؛ آقای گیشه!
ابزار فروش: شهرام شاه حسینی در نخستین فیلم بلندش، روی موج موفقیت «آتش بس»، آقای محمدرضا گلزار و سرکار خانم مهناز افشار را بار دیگر رو به روی هم قرار داد. مخلوط این دو اصلیترین برگ برنده کلاغ پر در گیشه است.

سهم گلزار در فروش:
در کلاغ پر موفقیت را نباید تمام به پای گلزار نگاشت و این بار سرکار خانم مهناز افشار سهم زیادی در رستگاری گیشه فیلم دارد.

توفیق اجباری؛ محمدحسین لطیفی
سال اکران: 1386
مقدار فروش: دو میلیارد و 400 میلیون تومان. در سال 1386 نرخ بلیت سینماها 1500 تومان بود. توفیق اجباری بعد از اخراجی ها 1 در رتبه دوم جدول فروش سال ایستاد. فیلم در شهر تهران 1.1 میلیارد تومان فروش داشت.
سطح کیفی: توفیق اجباری جزو فیلم های طنز میانگین سینمای ایران دسته بندی می شود که تلاش میکند مخاطب را برای یک تایم معلوم مشغول کند. فیلم موقعیت های طنز خوبی دارد و تلاش کرده از لودگی دور بشود.
عکس شماره 10 ⇩
عکس راز محبوبیت آقای محمدرضا گلزار؛ آقای گیشه!
ابزار فروش: گلزار با نام و شخصیت خودش در این فیلم حضور دارد و همین جذابیتی اضافه کرده برای توفیق اجباری است. عطاران هنوز به محبوبیت تام نرسیده بود اما بازی گیرااش به موفقیت فیلم یاری رساند. از آن طرف وقتی روی پرده رفت که دیگر پرونده ممنوعه فیلم ها و انتشار نسخه غیر قانونی و همزمان با اکران بسته شده بود.
سهم گلزار در فروش: توفیق اجباری جزو فیلم هایی است که فروش بالای آن را باید مدیون حضور آقای محمدرضا گلزار دانست.

تله؛ سیروس الوند
سال اکران: 1385
مقدار فروش: هرچه گشتیم به عدد فروش تله نرسیدیم. همین قدر می دانیم که فیلم سیروس الوند گیشه کامیابی نداشت و سرنوشت این فیلم آقای محمدرضا گلزار کاملا عکس آتش بس بود که در سال 85 یکه تازی می کرد و حتی جزو آثار پرفروش دهه هشتاد لقب گرفت.

سطح کیفی:
تله از ساخته های ضعیف سیروس الوند تلقی میشود؛ فیلم آغازی خوب دارد اما خیلی زود دست معمار رو می شود و بدتر اینکه داستان از ریتم می افتد.
عکس شماره 11 ⇩
عکس راز محبوبیت آقای محمدرضا گلزار؛ آقای گیشه!
ابزار فروش: تله از زوج آقای محمدرضا گلزار و آقای امین حیایی بهره گرفته و تازه سرکار خانم مهناز افشار را به عنوان استار آن سال ها دارد با این حال پیشگویی معماران صحیح از آب در نیامد و همانگونه که اشاره داشتیم گیشه موردعلاقه ای نداشت.
سهم گلزار در فروش: فیلم اکران کامیابی نداشت و پس نمی تان سهمی برای گلزار بی خیال شد. به قول یکی از منتقدان آقای محمدرضا گلزار، در این فیلم به طرز شگفت آوری پرسوناژ مطلوب نشریات زردرنگ را به بدترین شکل امکان پذیر ارائه داده و در این میان البته که شخصیت توجه کنی تاسف آور فیلم هم او را یاری کرده است.

آتش بس؛ تهمینه میلانی

سال اکران:
1385
مقدار فروش: بیش از یک میلیارد تومان. وقتی که آتش بس اکران شد نرخ بلیت سینماها به یک هزار و 200 تومان رسیده بود و با این حساب فیلم تهمینه میلانی جزو آثار پرفروش دهه 80 لقب می گیرد.
سطح کیفی: تهمینه میلانی در آتش بس دست روی لج و لجبازی های زن و همسری گذاشته و در این قالب معضلات همسران را به درگیری کشیده است. مرخص از بعضی شعارهای گل درشت، دنیای لوکس فیلم نقطه قوت آن است و از این منظر می توان آتش بس را تاثیری موفق دانست.
عکس شماره 12 ⇩
عکس راز محبوبیت آقای محمدرضا گلزار؛ آقای گیشه!
ابزار فروش: افزون بر داستان مشغول کننده و بهره گیری از داستان زن و همسری، چندین فاکتور دیگر در اختیار اـش بس بود که در فروش به کمک آن آمد. مهم ترینش حضور سرکار خانم مهناز افشار است که در آن سال هم چنان نامش متضمن گیشه بود. محیط باکلاس و مدرن عامل دیگری است که به زعم بعضی به کمک موفقیت فیلم در گیشه آمد.
سهم گلزار در فروش: تهمینه میلانی در آتش بس استفاده ای بقاعده از گلزار کرد و تصویری متفاوت از او نسبت به فیلم های سابقش نمایان کرد. سهم گلزار از فروش آتش بس بالاست اما مطلقا در اختیار او نیست.

گل یخ؛ آقای کیومرث پوراحمد
سال اکران: 1383
مقدار فروش: 163 میلیون تومان. در سال 1383 نرخ بلیت سینماها حدود 900 تومان بوده است. این یعنی گل یخ گیشه کامیابی داشته و به رغم نقد های زیادی که به کیفیتش شد به مذاق مخاطبان خوش آمده است.

سطح کیفی:
گل یخ، ملودرامی ضعیف از آقای کیومرث پوراحمد است که فیلمش خیلی زود با پادشاه قلب ها قیاس شد و متهم به اینکه به چه دلیل قادر نبوده تاثیری ارژینال بسازد! داستان رو و قابل پیشگویی گل یخ، بازی های اوراکت و استفاده بی مورد از موزیک پاشنه آشیل اصلی فیلم تلقی میشود. گل یخ یکی از فیلم های کارنامه پوراحمد است که منتقدان علیه آن متفق القول می باشند.
عکس شماره 13 ⇩
عکس راز محبوبیت آقای محمدرضا گلزار؛ آقای گیشه!
ابزار فروش: داستان رنج آور فیلم و انتها خوش، دو تکیه گاه پوراحمد برای ساخت گل یخ بود که در تبلیغات دهان به دهان به کمک فیلم آمد. در ویترین فیلم فقط آقای محمدرضا گلزار توی چشم بود.
سهم گلزار در فروش: هنگفت نیست چنانچه موفقیت گل یخ را به حضور آقای محمدرضا گلزار ربط دهیم. فیلم قابل پاسداری نیست و از هنرپیشگی دیگری که توان داغ کردن گیشه را داشته باشد، بی بهره است.

بوتیک؛ حمید نعمت الله
سال اکران: 1382
مقدار فروش: برای مخابره فروش فیلم بوتیک به مراجع موثقی نرسیدیم. فیلم مورد توجه منتقدان و دشوار پسندها بود اما جزء پرفروش های سال قرار نگرفت.
سطح کیفی: بوتیک یکی از اندک فیلم های موفق در عکس و تصویر حیاتهای مجردی و گروهی جوانان تحصیل کرده و سرخورده است. نعمت الله در نخستین فیلم بلند سینمایی اش نگاهی تازه به جوانان داشت و تلاش کرده از نگاه سفیدرنگ و مشکی دوری کند. این نگرش سبب شد فیلمش مخاطب خاص خود را یابد و جزو فیلم های موفق سینمای ایران لقب گیرد.
عکس شماره 14 ⇩
عکس راز محبوبیت آقای محمدرضا گلزار؛ آقای گیشه!
ابزار فروش: فیلم به قصد گیشه ساخته نشده بود و برای همین حتی آقای محمدرضا گلزار، با تجربیات سابق به کل متفاوت بود. درواقع همه اتکا فیلم به کیفیت خودش بود.

سهم گلزار در فروش:
اولا همین مقدار فروش بوتیک مدیون آقای محمدرضا گلزار است. دوما در بوتیک متفاوت ترین تجربه هنرپیشگی کارنامه اش را رقم زد و سپس کارگردان های دیگر قادر نبودند از این بازیگر چنین استفاده ای بکنند.

سیزده گربه…؛ علی عبدالعلی زاده

سال اکران:
1382
مقدار فروش: متاسفانه قادر نبودیم مقدار فروش سیزده گربه روی شیروانی را یابیم. این فیلم جزو آثار موفق سال 82 در گیشه تلقی میشود و خیلی از هوداران گلزار برای تماشایش به سینماها رفتند.
سطح کیفی: سیزده گربه روی شیروانی بیشتر از ان که فیلمی، علمی- تخیلی باشد، جزء آثار عامه دوست دار و عادی به حساب مییاید؛ فیلم هایی که هدفشان جذب مخاطب بیشتر است و می کوشند از طریق تامین نظر و سلیقه مخاطب عام، او را برای نگاه کردن فیلم ترغیب کنند. مورد مخصوص فیلم، جلوه های مخصوص آن است.
عکس شماره 15 ⇩
عکس راز محبوبیت آقای محمدرضا گلزار؛ آقای گیشه!
ابزار فروش: علی عبدالعلی زاده ویترین فیلمش را کامل چیده بود. به غیر از گلزار، سرکار خانم مهناز افشار، محمدرضا شریفی نیا (که در اوج به سر می برد) و مریلا زارعی هنرپیشگان اصلی سیزده گربه روی شیروانی بودند.
سهم گلزار در فروش: سیزده گربه روی شیروانی، هفت ماه بعد از کما اکران عمومی شد و خیلی دشوار نیست که بدانیم مخاطبان به دلیل اسم گلزار به تالارها رفتند. خاصه آنکه سرکار خانم مهناز افشار هم در این فیلم بازی می کرد.

کما؛ آرش معیریان
سال اکران: 1382
مقدار فروش: آمار دقیق فیلم کما در رسانه ای رسمی قابل دسترسی نیست اما چه کسی است که نداند مردمان برای نگاه کردن آن جلوی سینماها صف می کشیدند.

سطح کیفی:
دربین آثار طنز دهه هشتاد، کما یک سر و گردن بالاتر می ایستد. تکلیف فیلم روشن است و می داند مخاطبش عامه مردمان می باشند که می خواهند لحظاتی در سالن سینما خوش باشند. برای همین شوخی ها به اندازه است و برای خنداندن به ابتذال نمی افتد. آن چه کما را در زمان اکران برجسته کرد مزاحهای اجتماعی آن در جوار مزاحهای عام بود که در زمان خود اتفاقی مخصوص به حساب میامد.
عکس شماره 16 ⇩
عکس راز محبوبیت آقای محمدرضا گلزار؛ آقای گیشه!
ابزار فروش: فیلم کما سه سوپراستار دوست داشتنی آن سال ها (آقای محمدرضا گلزار، آقای امین حیایی و سرکار خانم مهناز افشار) را دارا بود و چه ابزاری بهتر از اینکه گیشه را بترکاند؟
سهم گلزار در فروش: آقای محمدرضا گلزار به اندازه دو دیگر استار یعنی سرکار خانم مهناز افشار و آقای امین حیایی در موفقیت کما موثر بود. مورد مخصوص اینکه بعد از کما جاده این بازیگر معلوم شد و از بلاتکلیفی سابق به در آمد.

–نظرات شما براى ما بسيار مهم و سازنده خواهد بود–

نگارنده: فرناز ح.

سینما و تئاتر در بخش فرهنگی و هنری سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

ز ملک تا ملکوتش حجاب بردارند
««« »»»
هر آن که خدمت جام جهان نما بکند

راز محبوبیت جناب محمدرضا گلزار؛ جناب آقای گیشه! (16 عکس)

TT / 706 — TP / 21%

نظر دهید

لطفا جواب سئوال زیر را بدهید *