نیایش شرف الشمس (2 عکس)

دعای شرف الشمس

تصویر شماره 1 ⇩
تصویر نیایش شرف الشمس

نیایش شرف الشمس

برای بر آورده شدن حاجات نیایش شرف الشمس 19 فروردین:

روز 19 فروردین از ساعت 11:30 بامداد تا اذان ظهر ۲ رکعت نماز حاجت مانند نماز بامداد می خوانیم بعد ۱۰۰ صلوات می فرستیم و مقداری صدقه برای ایتام بی خیال می شویم. بعد از آن دعا رو مینگاریم و در زیر آن تندرستی و فرج آقا امام مهدی(عج) را از ایزد منان درخواست کرده ، مرقوم میداریم و بعد از آن حاجت خود را مینگاریم و آن را تا کرده در پاکتی میگذاریم و تا ۱۹ فروردین سال آینده آن را نمیگشاییم باشد که انشاالله حاجت خود را بگیریم . لازم است بدانیم که افضل وقت آن 11:30 بامداد تا اذان ظهر است و اگه مجال نشد میشود آن را تا اذان مغرب که هنگام اجابت دعاست به انجام رساند.

رمز و دعا شرف الشمس

بسم الله الرّحمن الرّحیم

اَللّهُم اِنّی اَسئَلُکَ بِالهاءِ مِنْ اِسمِکَ الْاَعظَم و بالثَلآثِ العِصّیِ و بالالَفِ المُقَّوِم و بِالمِیمِ الطَمیس الاَبتَر و بالسِّلمِ و بالاَربَعَه الَتِی ه‍ِی کالکَفِ بِلا مُعصَم و بِالهاءِ المَشقُوقَه و بالواوِ المُعظَّم صوره اِسمکَ الشَّریفِ الاَعظَم اَن تُصَلِیَ علی سَیِّدِنا مُحمَّدِ وَ آلِهِ بعدد حروف ماجری بِالقلم و اَن تَقضِی حاجَتِی.

دو مورد با اهمیت دیگر درباره شرف شمس

  1. اگه از نگین بهره می گیرید تلاش کنید هر سال برساعت گفته شده و با رسوم کامل بدست یک سوزن روی نقش کنده شده را مجدد خراش دهید.
  2. اگه روی کاغذ نگاشتید آنرا نگشایید و به کسی نمایان نکنید و در واپسین چهارشنبه سال به آب روان واگذار بکنید.

اگه اسم اعظم خدا را نمی دانید

نوشته حضرت سلیمان را بنگارید که بر روی حلقه اش بنا به روایات نوشته بود :

لا اله الا الله الملک الحق المبین

ولی اگه قادر می باشید بیشتر بنگارید آیه الکرسی را بنوسید که در روایات است فاصله آن با اسم اعظم همانند فاصله سفیدی چشم با تیرگی چشم است. یعنی با یک میلیمتر اختلاف همان اسم اعظم به شمار می آید.

این دعاشرف الشمس نامیده می شود در کتاب «جنه الوافیه» نامدار به «مصباح کفعمی» آمده است (مصباح کفعمی کتابی نسبتا” معکتبر در ادعیه است).

شایان ذکر است که مرحوم کفعمی، سند معتبری برای این مطلب نگفته و تنها گفته است : این حروف شکل اسم اعظم است . بعد در حاشیه کتاب ذکر میکند: در بعضی از کتاب علمای شیعه نگاه کردم که این شکل از امیرالمؤمنین (ع) گفته شده است . به چشم مییاید بیان چنین نقلی محکم نمی باشد ; چون سند این روایت تا امیرالمؤمنین (ع) گفته نشده است . مرحوم بهاءالدین محمد بن حسین عاملی هم همین شکل را در کتاب «سر المستتر» با معدودی تحول آورده است.
البته در کتاب یاد شده این شکل به «شرف الشمس» نامیده نشده است و احتمالا تشخیص اساتید علم ختوم و اذکار این بوده که این شکل در آستانه شمس – که نوزدهم فروردین است – نگاشته شود که ساعت خوبی است و سبب اثر بیشتر این شکل خواهد بود. برای نگاشتن این شکل یا حک آن بر روی انگشتر، در نوزدهم فروردین سند مکتوبی پیدا نشد; اما از بعضی بزرگان (مانند مرحوم کشمیری) این مطلب به گوش رسیده است.

از سنگ شرف الشمس برای :

چشم جراحت ، گشایش امور ،برآورده شدن آرزوها ،ازدیاد رزق وروزی استفاده می گردد.

یک مورد دیگر آنکه :

در روز شرف الشمس از ساعت 11 ظهر تا ساعت 23 روی طلا ، عقیق زردرنگ ، پارچه زردرنگ کشیده و یا حک نموده و یا با خط زردرنگ روی کاعذ و یا پارچه مینگارید و نیایش آورده شده را خوانده و نوشته و بعد هر حاجتی که از خدا دارید را زیر دعا مینگارید و درقرآن می گذارید انشاالله برآورده می شود.

روز نوزدهم فروردین هر ساله عده ای زیاد از مردم برای دریافت این سنگو نگاشتن حکاک در این روز به بازار ها و مراکز فروش سر می زنند و مبالغ زیادی را پرداخت میکنند.

حکاکی شرف الشمس

می‌گویند حکاکی«شرف‌الشمس» در روز نوزدهم فروردین، وسعت روزی و توفیق در عبادت را همراه با دارد، جدای از خرافی‌بودن این بحث، نمی بایست از یاد برد که «گرچه زآن گوهر سلیمان شاه شد/ آن گهر بودش که بند راه شد».
نقل قول‌های گوناگونی دربین علما و اساتید درباره انگشتر شرف ‌الشمس یافت می شود؛ بعضی به آن اعتقاد داشته و گروهی دیگر آن را جزو خرافات می‌پندارند

گره‌گشایی از معضلات مردم تنها با یک حکاکی!

این روز ها هنگامی که به حرم منزه شاه عبد العظیم(ع) می‌روی و گذرت به بازارچه کهنه ری می‌افتد و از کنار نقره‌فروشی‌ها که گذر می‌کنی ناخودآگاه توجه‌ات به پلاکاردهایی جلب می‌شود که از پیرامون بازارچه و از سردر بیشتر مغازه‌ها آویزان است و از حکاکی شرف‌الشمس با مراعات رسوم شرعی و با حضور اساتید مجرب (!) نوید می‌دهد.

ساعت 9 بامداد کرکره مغازه‌ها کم‌کم یکی بعد از دیگری توسط صاحبانشان باز کرده می‌شود. دو جوان به پیشنهاد یکی از اساتید دانشگاهشان از محله جنت‌آباد برای پیشنهاد انگشتر شرف‌الشمس به شهر ری آمده‌اند و بعد از ارائه پیشنهاد خود باید به زمان در محیط کار خویش حاضر شوند. آن ها باور می دارند همراه داشتن انگشتر شرف‌الشمس وسعت رزق می‌‌آورد و سبب برکت در کسب و کارشان میشود. زوج میانسال دیگری که برای چند سال پیاپی انگشتر شرف‌الشمس را تهیه کرده‌اند، می‌گویند: اگه کسی نمی‌تواند سنگ شرف‌الشمس را خریداری بکند شخصی مقید و مؤمن، روی کاغذ زردرنگ رنگ مخصوصی بعد از نگاشتن ذکر و نیایش ویژه، آن را میان افراد علاقه‌مند انتشار می‌کند تا حوائج و معضلات خویش را بر روی آن نوشته و صدقه‌ای را به نیت حضرت فاطمه زهرا (س) کنار ‌گذاشته و آن برگه را همراه خود تا یک سال نگه می‌دارند تا حوائجشان برآورده شود.

«جواد عابدین» یکی از حکاکانی است که سال‌ها در بازارچه کهنه حرم شاه عبد العظیم (ع) به انجام این کار سرگرم بوده و به کار خویش اعتقاد انبوه دارد. وی هدف خود از 15 سال فعالیت در این حرفه را گره‌گشایی از معضلات مردم شناسایی می‌کند و می‌گوید: یکی از دوستانم در خصوص یک معامله بارها سعی کرده بود اما به نتیجه موردعلاقه نمی‌رسید اما با توکل بر خدا و همراه داشتن انگشتر شرف‌الشمس به مقصود خود رسید.
اما در این میان هم می باشند حکاکانی که بی مراعات کلیات نیازی به حکاکی شرف‌الشمس می‌پردازند و تنها هدفشان هم کسب سود است. آن‌ها برای حکاکی 13 صحبت شرف‌الشمس ـ که 4 صحبت نخست از تورات، 4 صحبت دوم از انجیل و 5 صحبت آخر از قرآن مجید است ـ از 3000 تا 5000 تومان طلب می‌کنند، در صورتیکه این کار کم‌تر از 15دقیقه زمان می‌برد.

prayer-sharafe-shams1

تصویر شماره 2 ⇩
تصویر نیایش شرف الشمس

هر فردی صلاحیت حکاکی بر روی شرف‌الشمس را ندارد

برای مرور مقدار وثاقت نیایش شرف‌الشمس ـ که بعضی آن را اسم اعظم می‌دانندـ به سراغ یکی از اساتید حوزه علمیه شاه عبد العظیم (ع) می‌رویم.
«مؤمنه عربی» در خصوص مستند و مستدل بودن شرف‌الشمس می‌گوید: اصل شرف‌الشمس واقعیت دارد اما سنگی که امروزه در بازار به عنوان شرف شمس دربین مردم رواج دارد سنگ شرف شمس نبوده و هر شخصی صلاحیت حکاکی بر روی آن را ندارد.

وی ادامه می‌دهد: نگارنده نیایش شرف‌الشمس باید فردی متقی و به دور از گناه باشد لذا اشخاصی که با تعیین قیمت و نصب آن در سردر مغازه‌ها نه تنها شایسته انجام این کار نبوده بلکه برای رسیدن به منافع خویش به این کار روی آورده‌اند. عربی با تاکید بر این که شرف‌الشمس زمانی تٲثیرگذار است که ذکر ویژه روی نگین اصل حک شود، باور دارد: بخاطر آنکه امروزه نگین شرف‌الشمس اصل، خیلی کمتر دیده شده بوده و این مسئله که امروزه در بعضی از مکان‌ها شاهد تبلیغات سوء می باشیم که منتهی به ترویج خرافات شده است.

حکاکی شرف‌الشمس در قرون اخیر باب شده است

اما حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طائب اعتقاد چندانی به حکاکی شرف‌الشمس ندارد. وی باور دارد: بعضی از اشخاص مطلبی مشابه حق را بیان می‌کنند که شاید در آغاز مخالفانی داشته باشد اما کم کم به یک رفتار خرافی تبدیل می‌شود. وی در خصوص فهم درست واقعیات دینی بیان می‌کند: علمای دینی، خوب ترین شاخص برای ما می باشند و با دقت در اعمال و رفتار آن ها می‌توان حق را از امور باطل شناسایی کرد به این علت که در طول تاریخ برای ما ثابت شده که علما در انجام واجبات، مستحبات و ترک محرمات و مکروهات در ارتباط با سایر مردم پیشی داشتند.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح می‌کند: اگه انجام کاری مستحب بود بألاخره برای یک‌بار هم که شده از طرف ائمه‌ اطهار (ع) و علما باید انجام می‌شد لذا عملی که مطلقاً برای یک دفعه هم علما به انجام آن مبادرت نورزیده‌اند به احتمال توانا ریشه در خرافات دارد.

وی در ذیل می‌گوید: حکاکی شرف‌‌الشمس به قرن‌های اخیر باز می‌گردد و در کتب روایی متقدم مطلب یا روایتی با این سوژه یافت نمی‌شود.
این متخصص مذهبی، خودداری از امور خرافی، توکل بر ایزد بلند مرتبه و دقت به هدایت‌ و ارشادهای حضرات معصوم(ع) را از جمله مسائلی می‌داند که ما را از توسل به مسائل غیر واقعی بی‌نیاز می‌کند و فی الواقع دقت به بعضی حاشیه‌ها آدم را از جاده اصلی دور خواهد کرد. وی چنین مطرح می‌کند: خرافات، خراب کار واقعیت‌هاست بخاطر آنکه اصل و مبدأ خرافه از طرف کسانی است که برای رسیدن به منافع جهانی خویش، چیزی مشابه حق را دربین مردم مطرح می‌کنند پس هنگامی که انسان‌ها به امور مشابه حق سرگرم شوند بنابراین از واقعیات باز خواهند ماند.

طائب در انتها ابراز داشت: شاید بعضی خرافات در ظاهر ضرری برای آدم نداشته باشد اما سود و بهره‌ای که باید از حق نصیب او می‌شد را از دست داده و به طور کلی، خرافات مکتبی است که نه تنها هیچ سنخیتی با کمالات انسانی ندارد بلکه در مقطع زمانی خاص، آدم را از رشد معنوی باز خواهد گذارد.

دل ز گوهر بر کن ای گوهرطلب!

با مراجعه به کتاب‌های حدیثی صحت سخنان حجت‌الاسلام طائب بیشتر بارز می‌شود. به این علت که با وجود «اسم اعظم» دانستن شرف‌الشمس و منصوب‌کردن آن به امیر‏المؤمنین(ع) قدیمی‌ترین مطالب در این باره به حداکثر 4 سده پیش باز می‌گردد و هیچ نشانی از آن در کتاب‌های متقدم بخصوص کتب اربعه شیعه یافت نمی‌شود.

نظر علما و مراجع تقلید در مورد شرف الشمس

برگزیده نظر بعضی از علماء درباره شرف الشمس:حرزیه که منسوب به امام علی علیه السلام(ع)است و بر سنگ نوشته می شود و اشکالی نمی باشد به عنوان انگشتر توسط کرده شود( صراط النجاه ، ج‌10، ص: 426)

آیت الله العظمی روحانی: اهل اینشکلی فنون (اهل علوم غریبه) ذکر میکنند که اگه یک بار شرف الشمس به طریق ویژه نگاشته شود، دیگر نیازی به تکرار در سال آینده ندارد و تاثیرش باقی است ، ولی چون در طرز نگاشتن آن اختلاف است ، مانند شکل ستاره آن یا صحبت میم آن، بعضی به همه وجوه آن مینگارند ، مثلا یک بار با ستاره پنج گوشه و یک بار با ستاره شش گوشه.

حضرت آیت الله العظمی مظاهری: “شرف الشمس مورد اعتماد است . اگه کسی داشته باشد، تجدید لازم نمی باشد.”

مرحوم کفعمی در کتاب مصباح کفعمی بی آنکه سند استواری گوید ذکر میکند: این حروف (نیایش شرف الشمس) شکل اسم اعظم است، بعد از آن در حاشیه کتاب یاد شده ذکر میکند: در بعضی از کتاب شیعه نگاه کردم که از امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ گفته شده است.(بحارالانوار، ج 54، ص 22.)

البته در کتاب یاد شده این حروف و شکل به شرف الشمس نامیده نشده است، بلکه امکان می دارد تشخیص اساتید علوم ختوم و اذکار این بوده که این شکل در آستانه شمس ـ که نوزدهم فروردین است ـ نگاشته شود که ساعت خوبی است و سبب اثر بیشتر این گفته میشود. بعضی این شکل و ذکر را بر روی انگشتر حک میکنند،(ابراهیم بن علی عاملی کفعمی، شهر قم، انتشارات رضی، 1405 ق.)

مرحوم شیخ بهائی هم در کتاب “سرالمستتر” در مورد این شکل که بعضا به شرف الشمس سرشناس شده ،مطلب هایی بیان فرموده است.
ذکر میکنند که شرف الشمس را باید در روز 19 حمل که مطابق با روز 19 فروردین است، از طلوع خورشید آفتاب تا ظهر بر عقیق زردرنگ و در صورت عدم امکان بر کاغذ زردی نوشته و با خود حمل نماید، ولی تجدید آن در روز یاد شده در سالهای بعد شرط نشده است و لازم نمی باشد.”

یکی از علماء درباره شرف الشمس ذکر میکند:

شرف الشمس از علوم غریبه است، لکن در کتب متقدمین(عالمان قدیم از صدر دین اسلام تا چند سده پیش) اعم از روایی و ادعیه و اذکار اثری از آن پیدا نکردم . تنها متاخرین در چند سده اخیر آن را معتبر می دانند . بیاناتی درباره شرف الشمس و نحوه تکثیر آن به صورت مربع یا مسبع(هفت ضلعی) و غیره و هم آثار و برکات آن مطلب هایی متذکر شده اند . بعضی آن را ماخوذ از اسم اعظم تلقی کرده اند . در کتاب “جواهر مکنونه” که از کتب خطی اذکار است و همچنین در کتاب “السحاب اللئالی” تالیف سید عبدالله بوشهری و کتب دیگر، آثاری از جمله دفع فقر و مریضیها و حفظ از گزند موجودات و ایمنی از بلایا و کسب عزت و بزرگی برای آن متذکر شده اند.

مرحوم بهاءالدین محمد بن حسین عاملی هم همین شکل را در کتاب «سرّ المستتر» با معدودی تحول آورده است. البته در کتاب‏های یاد شده این شکل به «شرف‏ الشمس» نامیده نشده است و شاید تشخیص اساتید علم ختوم و اذکار این بوده که این شکل در آستانه شمس – که نوزدهم فروردین است – نگاشته شود که ساعت خوبی است و سبب اثر بیشتر این شکل خواهدبود.

در کتاب «هزار و یک مورد»، مورد 277، تألیف آیت‏اللّه‏حسن‏زاده آملی هم مطلب هایی مربوط به این شکل آمده است.

در کتاب اسلامی هم نقش شرف الشمس هم را شامل پنج اسم اعظم ایزد می دانند که آن ها را لغات مبارکه: الله ، جمیل رحمن ، مومن و نور نقل کرده اند و بجای نقش از پنج صحبت نخست آن ها بصورت ا.ج.ر.م.ن میتوان استفاده کر

--براى بالا بردن کيفيت سايت سرزه لطفا نظرات سازنده خود را در انتهاى صفحه براى ما بنويسيد--

گردآورنده : پويان ذ.

داروخانه معنوی در بخش مذهبی سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

بياموزمت کيميای سعادت ««« »»» ز همصحبت بد جدايی جدايی



نیایش شرف الشمس (2 عکس)


TT / 475 --- TP / 21%



گردآوری شده توسط : پويان ذ.
تاریخ گردآوری : 2018-04-08
در دسته بندی : دعای
برچسب ها : الشمس
مطالب مرتبط

نظرات

لطفا نظرات خود را در مورد فیلم و مطلب بالا بنویسید :