نیایش تحویل سال بدیع (2 عکس)

دعای تحویل سال نو

تصویر شماره 1 ⇩
تصویر نیایش تحویل سال نو

نوروز که با تحویل سال و چرخیدن یک د ور کامل زمین به گرد خورشید آغاز میشه، از جمله اعیادی است که جنبه ملی داشته و تاریخ پیدایش آن پیش از دین اسلام است. هنگام تحویل سال یکی از خوب ترین دعاهای که قادر هستیم بخوانیم نیایش تحویل سال است. سرزه در این پارت به تحلیل نیایش تحویل سال نو می پردازد.

نوشته نیایش تحویل سال نو

یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ

ترجمه و معنی پارسی نیایش تحویل سال نو

ای عوض کننده دلها و نگاه کرده‏ ها * ای مدبر شب و روز * ای گرداننده سال و وضعیتها * بگردان حال ما را به نیکوترین حال

تحلیل نیایش تحویل سال نو

«یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ»

قلب و بصیرت قلبی، از مؤلفه های با اهمیت معنوی در جاده کمال انسان است که در قرآن و روایات منحصر بفرد اسلامی تأکید بسیاری تصمیم گرفته است. قلب سرچشمه همه جوشش های و خیزش های وجود آدمی است.

«یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ»

انسان، به تصریح قرآنی «إنی جاعل فی الارض خلیفه»، جایگزین خدا بر روی زمین است و این شایستگی را دارد که مرآت تمام نمای ربوبی و مجلای ظهور و وقوع اسما و صفات الهی شود. یکی از اسمای حق تعالی «مدبّر» است که ایزد عالمیان بوسیله آن، به تدبیر روز و شب یا تدبیر سیستم زمین و آسمان و به طور کلی، سیستم خلقت می پردازد. انسان هم می بایست خویشتن را متخلق به اخلاق الهی نماید و تدبیرگر روز و شب خویش باشد.

«یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ»

«حَول» در نیایش نوروز، به معنای «سال» است و «احوال» جمع حال، به معنای طبیعت و ضمیر یا تغییر و دگرگونی وضعیت انسان است. از این رو، ایزد عوض کننده سال و یا دگرگون کننده طبیعت راجع به مخلوقات است و این صیرورت و تغییر در جاده رشد و کمال جانوران، لازمه امر حیات و حیات است. در این نیایش شریف از درگاه ربوبی می خواهیم که طبیعت وجود ما را به خوب ترین و نیکوترین طبیعت ها مبدل کند و این تغییر باطنی یا ظاهری حضوری ما را همسو با تغییر و دگرگونی طبیعت ظاهری، در جاده شکوفایی و بالندگی گذارد.

یا مقلب القلوب و الابصار، یا مدبر اللیل و النهار، یا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الی احسن الحال .

عید از عود گرفته شده و در کلمه به معنای بازگشتن است . دگرگونی سال تازه و بازگشت فصل بهار نو و نوروز، عیدهایی چون عید سعید فطر را تداعی میکنه . مسلمان روزه دار بعد از یک ماه عبادت روزی را که غبار از فطرت توحیدی اش پاک شده به فطرت توحید بر گشته است، عید می گیرد . البته مراتب این بازگشت در اشخاص مختلف تفاوت میکنه . نیایش تحویل سال هم با جملاتی کوتاه همین جاده را پیش پای انسان باز میکند . مقلب القلوب و الابصار ایزد است که قلب ها را به طرف کمال دگرگون می سازد و چشم ها را به سوی خود می دوزد .

تصویر شماره 2 ⇩
تصویر نیایش تحویل سال نو

قلب ها چون کرات دگرگون میشوند; ولی بعد از دگرگونی، می بایست محکمی پیدا کنند; زیرا در ادعیه وارد شده است:«و ثبت قلوبنا علی دینک; قلب های ما را بر دین خود ثابت بدار .» چنانچه قلوب دگرگون شدند و بعد از آن بر دین الاهی استوار گردیدند، ابصار هم چنین میشوند ; زیرا ابصار فرمانبردار قلوبند . شاید از این رو نخست قلوب و بعد از آن ابصار گفته شده است .

«یا مدبر اللیل و نهار» لیل و نهار نماد ستمت و نورند . چنانچه او شب و روز را تدبیر میکنه، ستمت و نور را هم می آفریند . پس تنها او قادر هست چنان تدبیر کند که پرده ستمت از روی دل کنار رود و نور معرفتش بر آینه قلب بتابد . در آیه دویست و پنجاه و هفتم سوره بقره می فرماید:«الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور و . . . ; ایزد، ولی و رئیس کسانی است که ایمان آورده اند; آنها را از ستمت ها به سوی نور بیرون میبرد .» محول سال و حال او است .

قرین بودن تحویل سال با تحویل حال موردی در خور اهمیت است که کم تر به آن التفات میشه . آن قدر که تحویل سال و آداب آن خود نمایی میکنه، تحویل حال جلوه ای ندارد و در پشت صحنه غفلت هیچ انگاشته شده است; راستی به چه دلیل در این نیایش پر معنا و تنبه پارت، به هنگام تحویل سال، تحویل حال به احسن حال خواست میشه؟ به چشم مییاید، برای آن است که آغاز احسن الحال را بفهمیم و بعد از آن در راه تحقق آن گام نهیم؟ تحلیل این احسن الحال را می بایست در عمق آن دعا پیدا کرد که، «اللهم غیر سوء حالنا بحسن حالک; پروردگارا، بدی حال ما را به درستی حال خود تغییر ده .» در رابطه با ذات اقدس الاهی، احسن بودن حال بی معنا است; زیرا تفضیل حالی بر حال دیگر، کمبود و وجدان و تبدیل و تبدل می طلبد و ذات اقدس الاهی از آن پیراسته است . برتری حالی بر حال دیگر در رابطه با ما آدمها کاملا درست می نماید . کمال ما آدمها در همین است که سوء حال را به حسن حال و حسن حال را به احسن حال مبدل کنیم . حسن حال الاهی به معنای وجود تمام کمالات به نحو اتم و اکمل در ذات اقدس الاهی است . احسن الحال بودن برای ما یعنی دستیابی به تمام آن کمالات به قدر ظرفیت حضوری مان; زیرا ما حالی احسن و برتر از آن نداریم . تحویل حال به احسن الحال همان تغییر سوء حال انسان به حسن حال الاهی است; و این تغییر هنگامی که تحقق پیدا میکند که:

1. از پلیدی گناه رهایی پیدا کنیم، زیرا بد ترین حال انسان و پست ترین مقام آدم هنگامی است که در باتلاق گناه فرو میرود .

2. انجام واجبات را چون چراغی فرا راه خود گذاریم تا ما را به سوی حسن حال الاهی رهنمون شود .

3. زنگار صفات پلید را از آینه دل پاک بکنیم تا سوء حال ما به حسن حال نگار مبدل شود . از این رو، یکی از اعمال نوروز، روزه دار بودن است تا انسان خود را در راستای دستیابی به احسن حال، یعنی وصول به حسن حال الاهی، گذارد و به اخلاق الله متخلق سازد .

***ضمن تشکر از حسن انتخاب شما، لطفا با نظرات خود به ما در پيشرفت خدمات به شما کاربر عزيز، کمک کنيد***

نگارش توسط: رويا ذ.

داروخانه معنوی در بخش مذهبی سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

دولت از مرغ همايون طلب و سايه او ««« »»» زان که با زاغ و زغن شهپر دولت نبود



نیایش تحویل سال بدیع (2 عکس)


TT / 194 --- TP / 18%



گردآوری شده توسط : رويا ذ.
تاریخ گردآوری : 2018-03-20
در دسته بندی : دعای
برچسب ها : تحویل
مطالب مرتبط

نظرات

لطفا نظرات خود را در مورد فیلم و مطلب بالا بنویسید :