اخطار! نبود قبولی نماز تا چهل روز

هشدار! عدم قبولی نماز تا چهل روز

یکی از توابع و نتایج خوردن لقمه حرام، ضایع شدن حق خداوند است، چرا که انسان با انجام این معصیت، از اوامر الهی سرپیچی کرده و به حریم محرمات الهی تجاوز نموده است و حقی را که خداوند بر عهده او داشته ضایع و پایمال نموده است و برای احیاء نمودن این حق، تنها راه توبه و استغفار است.

آمنه اسفندیاری –
تصویر و عکس هشدار! نبود قبولی نماز تا چهل روز

خوراکی که انسان می‎خورد مثل بذری است که در زمین ریخته می‎شود، اگه حلال و نظیف باشد اثرش در قلب که به منزله پادشاه بدن است نمایان ساخته خواهد شد و قلبی می شود سرشار از صفا و از اعضاء و جوارحش جز خیر و نیکی نمی تراود؛ ولی اگه خوراک پلید و حرام باشد قلب را کدر و تیره خواهد نمود.

اثرات لقمه حرام

۱ـ نبود قبولی نماز تا چهل روز: در حدیثی از پیامبر «صلی الله علیه و آله» گفته شده: «من اکل لقمة حرام لم تقبل له صلوة اربعین لیلة» (رسمی، بحار الانوار، ج۶۳، ص ۳۱۳); کسی که لقمه حرامی می خورد تا چهل روز نماز او در درگاه حق تعالی پذیرفته نمی شود.
۲ـ مستجاب نشدن دعا: در حدیثی قدسی خداوند می فرماید: «فمنک الدعاء و علی الاجابة فلا تحجب عنی دعوة اِلاّ دعوة آکل الحرام» (ابن فهد حلی، عدة الداعی، ص۱۷۱); از شما دعا کردن و از من اجابت آن، پس هیچ کس از اجابت من محروم نمی شود، مگر شخص حرام خوار.

در حدیثی قدسی خداوند می فرماید: «فمنک الدعاء و علی الاجابة فلا تحجب عنی دعوة اِلاّ دعوة آکل الحرام» (ابن فهد حلی، عدة الداعی، ص۱۷۱); از شما دعا کردن و از من اجابت آن، پس هیچ کس از اجابت من محروم نمی شود، مگر شخص حرام خوار.

۳ـ قساوت قلب و نبود پذیرش حق: در جریان واقعه عاشورا امام حسین «علیه السلام» خطاب به لشکر یزید چنین فرمود: «فقد ملئت بطونکم من الحرام و طبع علی قلوبکم» (رسمی، بحار الانوار، ج۴۵، ص۸); شکم هایتان از حرام پر شده و قلب هایتان از پذیرش حق گریزان شده است.
۴ـ دوری از خدا: امیر اظهار علی «علیه السلام» می فرماید: «من أدخل بطنه النار فأبعده الله» (رسمی، بحار الانوار، ج۴۰، ص۳۴۰); کسی که در درون آتش (مال حرام) بریزد، خداوند او را از خود میراند.
۵ـ متزلزل شدن عبادات: پیامبر اکرم «صلی الله علیه و آله» می فرماید: «العبادة مع اکل الحرام کالبناء علی ارمل» (رسمی، بحار الانوار، ج۱۰۰، ص ۱۶); عبادت کردن با حرام خواری، همچون بنا کردن بر روی خاک سست است، و روشن است که چنین بنایی با اندکی لرزش، واژگون می شود.

راه زدوده شدن فرد از تأثیرات لقمه حرام که ناخواسته خورده شده چه است؟

برای زدودن روح و بدن از تأثیرات سوء و ویرانگر لقمه حرام باید در اموری جهد و کوشش شود تا راه تکامل روح و نفس هموار شود، ما در این نوشتار به برخی از این موارد اشاره می کنیم:
۱ـ احیاء حق الله: یکی از توابع و نتایج خوردن لقمه حرام، ضایع شدن حق خداوند است، چرا که انسان با انجام این معصیت، از اوامر الهی سرپیچی کرده و به حریم محرمات الهی تجاوز نموده است و حقی را که خداوند بر عهده او داشته ضایع و پایمال نموده است و برای احیاء نمودن این حق، تنها راه توبه و استغفار است.

در جریان واقعه عاشورا امام حسین «علیه السلام» خطاب به لشکر یزید چنین فرمود: «فقد ملئت بطونکم من الحرام و طبع علی قلوبکم» (رسمی، بحار الانوار، ج۴۵، ص۸); شکم هایتان از حرام پر شده و قلب هایتان از پذیرش حق گریزان شده است.

۲ـ اداء حق الناس: یکی از اموری که در اسلام نکته تأکید و اهتمام قرار گرفته است، حفظ و حرمت اموال دیگران است و خداوند در قرآن کریم با صراحت، صاحبان ایمان را از این کار ناپسند نهی می کند.
حال با توجه به چنین اهمیتی باید اظهار شود که تنها راه رهایی از حقوق ضایع شده دیگران، این است که صاحب حق، خشنود ساخته شود و حقش به او برگردانده شود.
۳ـ انجام مستحبات: تاکنون چک شد که برای زدوده شدن از تأثیرات لقمه حرام چه اموری بر ما واجب است، ولی امور مستحبی هم وجود دارد که به واسطه آن، اثرات لقمه حرام در وجود انسان به کلی نابود میشود و راه کمال و سعادت هموارتر می شود، از جمله: سختی دادن بدن و جسم در حدی که اثرات شکل گرفته از آن راه و قوایی که از راه حرام رشد کرده به کلی نابود بشود.

خلاصه این که:

نتیجه آنکه از نظر اخلاقی انسان باید پیش از هر چیز باید مراقبت بر غذاها و لقمه هایی که می خواهد به کار برد داشته باشد که حرام یا شبهه ناک نباشند که به سختی و گرفتاری بیفتد و اگه از روی ناچاری و یا جهل و بدون قصد این امر پیش آمد اولا باید یقین به حرمت داشته باشد و اعتنا به شک نکند. ثانیا اگه امکان دارد حق صاحبانشان را توجه بکند و از او حلالیت بطلبد و ثالثا در صورت یقین به حرام بودن و نبود دست رسی به صاحب آن به مقداری که به کار برده با حاکم شرع مصالح و مقدار پول آن را توجه کرد کند. منابع:
سایت اندیشه قم
بحار الانوار، ج۱۰۰،ج ۴۰، ج ۶۳
عدة الداعی، ابن فهد حلی، ص۱۷۱

–براى مشاهده مطالب مرتبط به بالای مطلب رجوع کنيد–

گردآورنده : پونه ر.

اخلاق و عرفان در بخش مذهبی سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

تسبيح و خرقه لذت مستی نبخشدت
««« »»»
همت در اين عمل طلب از می فروش کن

اخطار! نبود قبولی نماز تا چهل روز

TT / 67 — TP / 7%

با دیگران به اشتراک بگذارید

نظر دهید

لطفا جواب سئوال زیر را بدهید *