بسیاری از آموزشگاه های هنرپیشگی دکان می باشند!

بسیاری از آموزشگاه های بازیگری دکان هستند!

آموزشگاه‌های هنرپیشگی

هنرپیشگی، مانند تمامی رشته‌های هنری دیگرعلاوه بر استعداد ذاتی، به دانش آکادمیک و البته کسب تجربه و آغاز از پایین و پله پله زیاد شدن نیاز دارد.

این الگو اما چنان که باید از سوی جوانان رعایت نمی‌شود و کم نداریم بی ربط‌ترین کسانی را که در این حیطه، می‌کوشند همان گونه که با صرف هزینه‌های جراحی به تحول شکل ظاهری و کاهش یا افزایش وزن خود دست می‌زنند، با خرج هزینه‌های هنگفت به خرید نقش‌هایی ولو جزیی دست می‌زنند تا نگاه شوند.

در هنرپیشگی آموزش و تمرین حرف اول را می زند

 آقای قطب الدین صادقی از هنرپیشگان و مدرسان هنرپیشگی کشورمان است که تقریباً در هر سه مدیوم سینما، تئاتر و تلویزیون تجربیات قابل تأملی دارد و علاوه بر همه اینها برخی از اصلی ترین چهره‌های هنرپیشگی دو دهه اخیر از آقایان فرهاد اصلانی، سعید آقاخانی، مهران مدیری و رضا عطاران تا زن آزیتا حاجیان از هنرجویان وی بوده‌اند.  صادقی که هنوز هم می‌کوشد با تدریس، بازیگر تربیت کند درباره تب علاقمندی به هنرپیشگی و خوب ترین راه برای بازیگر شدن به «صبح نو» نقل کرد: نگاه شدن، تمنایی است که ریشه در اعصار دارد و هنرپیشگی هم یکی از راه‌های نگاه شدن است اما واقعیت آن است برای بازیگر شدن باید اول بازیگر زاده شد و سپس کوشید با تمرین و تمرین و تمرین رشد کرد.

وی ادامه داد: در هنرپیشگی، آموزش، آموزش و تمرین حرف اول را می‌زند و مسلماً چنانچه کسی بخواهد کامیاب و ماندگار باشد بهتر از هر جای دیگر رفتن به سراغ تئاتر است. کسی که می‌خواهد بازیگر شود بهتر است اول از تئاتر شروع کند چون در کنار تحصیل آکادمیک، خوب ترین فضا برای آموزش، آموزش و تمرین، صحنه تئاتر است.

بازیگر آثاری نظیر «آدمکش» و «گزارش یک قتل» با اشاره به موفقیت اغلب هنرپیشگان تئاتر در مدیوم‌های دیگر بیان داشت: در حال حاضر سینمای ما هر چه در زمینه استاد، باتجربه و بازیگر خوب دارد از صحنه تئاتر است. تئاتری‌های اصیل‌اند که باعث ارتقای هنر هنرپیشگی شده‌اند و البته مبدل شدن به بازیگر تئاتر فقط و فقط با مرارت به دست می‌آید.

آموزشگاه‌هایی که برای کاسبی راه افتاده‌اند

صادقی درباره اینکه آموزش هنرپیشگی در آموزشگاه‌های آزاد چه مقدار می‌تواند در تربیت بازیگر تاثیر داشته باشد، بیان داشت: آموزشگاه داریم تا آموزشگاه. معضل اینجاست که بسیاری از این آموزشگاه‌ها، مغازه‌اند و مدرسان آنها نه فقط استاد نیستند بلکه برخی از آنها خودشان هم به اندازه شاگردانشان کاربلد نیستند.
وی ادامه داد: کم نداریم آموزشگاه‌هایی که حتی مدیران آنها تجربه و سواد تعلیمی ندارند و خیلی از آنها این تشکیلات را فقط برای کاسبی راه انداخته‌اند.

اول باید خاک صحنه را خورد

قطب‌الدین صادقی با اشاره به حضور روزافزون هنرپیشگان تئاتر در سینما و تلویزیون به «صبح نو» نقل کرد: به هر حال هنرپیشگی تئاتر کار ساده‌ای نیست. امکان می دارد یک دهه کارکنی و حتی اسمت را هم کسی آگاهی ندارد اما صبر که داشته باشی یقیناً از سینما و تلویزیون سراغت می‌آیند و آنجاست که می‌توانی بر صحنه مستولی شوی. وی ادامه داد: به نظر من در انتخاب بازیگر برای پروژه‌هایی که نتیجه نهایی کار برایشان اهمیتی می دارد چنانچه در مرحله اول از بچه‌های تئاتر بهره گرفته شود خیلی بهتر است و یقیناً در این انتخاب، عوامل سازنده فیلم اعم از تهیه‌کننده، کارگردان و غیره زیان نخواهند دید زیرا این واقعیت که اول باید خاک صحنه را خورد صحت دارد و حتماً نتیجه کار را بهتر خواهد کرد.

درگیری هنرپیشگی از کجاست؟

بازیگر آثاری تاریخی مانند «کلاه پهلوی» و «یتیم خانه کشورمان» با اشاره به اینکه برای هنرپیشگی نمی‌توان مدیوم قائل شد، بیان داشت: هنرپیشگی هنر است و همه چیز از صحنه تئاتر شروع می‌شود. تئاتر می‌تواند از لحاظ استعداد یک بازیگر را به درگیری بکشد و چنانچه قرار باشد که هنرپیشگی مدیوم ویژه خودش را داشته باشد باز هم سرآغاز آن باید از تئاتر باشد. توانمندی یک بازیگر از آنجایی است که سرفصل زندگی هنری خود را از صحنه تئاتر به دست می‌آورد و در این مسیر بازیگرانی ماندگار و کامیاب خلق خواهند شد.
وی خاطرنشان ساخت: با این حال متأسفانه این روزها قیافه و لباس و رنگ چشم و ابرو، مسأله برخی سرمایه‌گذاران فعالیت‌های مقطعی شده است.

جوانان سراغ خرید نقش نروند

قطب الدین صادقی با تأکید دوباره بر اینکه خوب ترین مجال برای تربیت بازیگر درجه یک همان تئاتر است به «صبح نو» نقل کرد: به جوانان صراحتاً می‌گویم همان قدر که مبدل شدن به یک نقاش زبردست نیاز دارد به زمان قرار دادن و نه مخارج کردن برای تهیه کردن تابلوی نقاشی، در هنرپیشگی هم بجای این که خام داستان هایی مانند بازیگر-اسپانسر و خرید نقش‌های هنروری شوند خوب ترین راه آن است که از یک طرف دانش آکادمیک خود را در هنر هنرپیشگی زیاد بکنند و از طرف دیگر درگیر کار تئاتر شوند.

این مدرس خاطرنشان ساخت: تئاتر، سازنده است و فقط دو سه ماه زحمت می‌کشید، اتود می‌زنید و تمرین می‌کنید که در روی صحنه بتوانید نقش را در بیاورید آن هم به‌طور زنده و در مقابل تماشاگران و در حالتی که کوچولو ترین اشتباه، قابل نو سازی نیست. در سینما تمرین چندانی وجود ندارد و در لحظه نقش اجرا و جلوی دوربین بازی می‌شود و چنانچه هم اشتباهی رخ داد، حتی برای چندمین بار، قابل نو سازی است و امکان اجرای دوباره آن وجود دارد ولی تئاتر بی‌رحم است و فرصت اشتباه را از بازیگر می‌گیرد و همین است که تئاتری‌های حرفه‌ای می‌توانند سکانس به سکانس دشوارترین پروژه‌های سینمایی را از آن خود کنند.

سینماپرس

————————————-

متن از : آريامنش ح.

سینما و تئاتر در بخش فرهنگی و هنری سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

دوام عيش و تنعم نه شيوه عشق است
««« »»»
اگر معاشر مايی بنوش نيش غمی

بسیاری از آموزشگاه های هنرپیشگی دکان می باشند!

TT / 113 — TP / 12%

با دیگران به اشتراک بگذارید

نظر دهید

لطفا جواب سئوال زیر را بدهید *