جولیتای اسپانیایی حریف فروشنده در مراسم اسکار (۴ عکس)

جولیتای اسپانیایی رقیب فروشنده در اسکار

عکس شماره ۱ ⇩
عکس جولیتای اسپانیایی حریف به فروش رساننده در اسکار

جولیتای اسپانیایی حریف به فروش رساننده در اسکار

به فروش رساننده در اسکار امسال یکی از شانس های اصلی به حساب مییاید اما در مقابل جولیتا هم خود نمایی می کند که محصول اسپانیا است. پدرو آلمادووار را ققنوس سینمای اسپانیا آگاهی میدارند. او توانست یک تنه صنعت فیلم اسپانیا را از خاکستر خودش بلند کند و آن را دوباره جهانی کند.

پیش از آنکه تماشاگرانش در اوایل دهه نود با فیلم «بانوان در آستانه فروپاشی عصبی» و «مرا ببند!» شگفت زده کند، همه تصور می کردند آن استعداد و نگاه بصری ویژه بونوتل که به فرهنگ اسپانیش توجه ویژه ای داشت، با او به گور رفته است.

بعد نوبت به فیلم های گوتیک وار آخر خنده و پر زرق و برق آلمادووار رسید که از لحاظ سیاسی نادرست بودند اما به طرز غیرقابل باوری فیلم هایی بودند که روح و جان داشتند و باعث شدند صدای آلمادووار در سینما تثبیت شود و کارهایش نمونه ای برای ارجاع به سینماروها و خوره های فیلم در سراسر دنیا شد.

«همه چیز درباره مادرم» یکی از شخصی ترین و احتمالا تا امروز خوب ترین فیلم آلمادووار است که برایش جایزه خوب ترین کارگردانی را از فستیوال فیلم کن فرانسه و اسکار خوب ترین فیلم خارجی زبان را گرفت.

عکس شماره ۲ ⇩
عکس جولیتای اسپانیایی حریف به فروش رساننده در اسکاردرست مثل کاراکترهای فیلم هایش، آلمادووار دوست دارد تیپهای پر زرق و برق بر تن بکند اما کاراکترش اتفاقا خارج از فیلم هایش خیلی محتاط است. میز کارش شبیه موزه ای است که به فرهنگ پاپ تقدیم شده باشد. همه این مقدمه برای این است که با کارگردانی آشنایی پیدا نکنیم

که امسال یکی از اصلیترین فیلم های غیر انگلیسی زبان را ساخته که فیلمش از طرف اسپانیا به اسکار هم شناسانده شده است و از آن طرف آلمادووار این روزها برای ما مردم کشورمان اسم اهمیتی می داری است چون یکی از تهیه کنندگان فیلم جدید جناب اصغر فرهادی است که در اسپانیا با بازی پنه لوپه کروز ساخته می شود.

یعنی در حقیقت امسال فرهادی و آلمادووار هم حریف و هم همکارند. المادووار دنیا زنانه را خوب می شناسد و محوریت اکثر فیلم هایش هم کاراکترهای زن هستند. «جولیتا» داستان یک مواجهه متداول است. خانمی که قلبش شکسته بر آن میشود با زندگی اش مواجهه کند و اتفاقات اهمیتی می داری نگاه کن او و فرزندش می افتد. نظرات منتقدان را درباره آخرین اثر آلمادووار بخوانید:

* تیم رابی (تلگراف – امتیاز ۸۰ از ۱۰۰): از نظر فرم روایی، «جولیتا» کمتر از بقیه فیلم های آلمادووار دیوانه وار است اما از آن طرف هم قادر نیستید آن را فیلم آسانی آگاهی بدارید که به آسانی رام تماشاگرش می شود. بیشتر هم به دلیل رنگ ها و بافت عکس و تصویری است که از مدیر فیلمبرداری تازه اش ژان کلود لازیو قادر بوده بگیرد

و به گزارش پارس ناز  از همیشه سرخوش تر است. فیلم «جولیتا» در نهایت در حالی که اصلا انتظارش را هم ندارید، سرمست کننده است.

عکس شماره ۳ ⇩
عکس جولیتای اسپانیایی حریف به فروش رساننده در اسکار* دیوید کالهون (تایم اوت لندن – ۸۰ از ۱۰۰): داستان «جولیتا» احتمالا قلمروی آشنایی برای آلمادووار است اما در حقیقت این یک اثر ساده و ممتنع است و فقط یک استاد هنر قادر هست کاری کند که موقع تماشای این فیلم حس کنید کار ساده ای بوده است.

* جسیکا کیانگ (پلی لیست – ۷۵ از ۱۰۰): در نهایت فیلم «جولیتا» نه اثر کاملی است و نه آن حسی را می دهد که فیلم های متداول آلمادووار به مخاطب میرساندند اما هنوز هم فیلم متقاعد کننده ای است و انرژی عجیبی از آن متصاعد می شود.

* روی اوکانر (فیلم استیج – ۷۵ از ۱۰۰): این فیلمی است که از سریال های نود شبی اسپانیا گرفته تا هیچکاک و فیلم نوآر در آن حضور دارند. آلمادووار و تیم تولیدش کنار هم اثر ناچیز و نه چندان اهمیتی می داری تولید کرده اند اما نمی شود تکذیب کرد که فیلم مثل یک اسباب بازی خوشکل است با یک جور داستان ساده که مکانی میان یک اثر روشنفکرانه و قصه ای سطحی گیر کرده است.

* پیتر بردشاو (گاردین – ۶۰ از ۱۰۰): این قصه ای متقاعد کننده، دردناک و تقریبا واجد حرارت ملودراماتیک است اما همچنین شکل سالن آینه ها را دارد. فرمالیست های روسی نقل میکردند کار هنر آن است که شما را به اندازه یک حرکت مهر اسب از حقیقت دور نگه دارد آلمادووار در این که شما را به اندازه یک حرکت مهره اسب از چیزی که در فیلمش پیش مییاید دور نگه دارد نشاط کشف میکند.

عکس شماره ۴ ⇩
عکس جولیتای اسپانیایی حریف به فروش رساننده در اسکارزندگی های عاطفی جولیتای جوان و جولیتای سالخورده تر به شکلی متناسب در تلاطم هستند. به چشم مییاید آنها در مرکز یک تریلر هیچکاکی باشند. لورنزو در یک لحظه با دل رحمی رفتار خود را با کاراکتری وسواسی در یک رمان از پاتریشیاهای اسمیت مقایسه می کند. آلمادووار در خلق حال و هوای یک تریلر اسرارآمیز نورانی است

اما هیچ یا کوچولوترین قصدی در به میان آوردن افشاگری بزرگی که انتظارش را دارید ندارد. این به اندازه کارهای دیگر آلمادووار، غنی و باورپذیر نیست اما اثری روان و درگیر کننده است.

* اریک کوهن (ایندی وایر – ۵۰ از ۱۰۰): «جولیتا» در نهایت فیلم ناامیدکننده ای از کار در آمده است چون این احساس را به مخاطبش می دهد که یک داستان خیلی سرراست و درامی بدون هیچ هیجان و اتفاقی را برای تماشاگرش روایت می کند به خصوص از فیلمسازی که همیشه این خوب تری را داشت قادر هست

حتی دیدگاه بصری خودش را هم از نو بسازد. این بار به نر می رسد او بیش از اندازه خواسته امن و بدون ریسک بازی کند.

– با نظرات خود به ما در پيشرفت خدمات به شما، يارى دهيد –

نگارش : سيامك ع.

سینما و تئاتر در بخش فرهنگی و هنری سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

دولت از مرغ همايون طلب و سايه او
««« »»»
زان که با زاغ و زغن شهپر دولت نبود

جولیتای اسپانیایی حریف فروشنده در مراسم اسکار (۴ عکس)

TT / 149 — TP / 16%

با دیگران به اشتراک بگذارید

نظر دهید

لطفا جواب سئوال زیر را بدهید *