فیلم های سینمایی مخوف شیطانی (۴ عکس)

فیلم های سینمایی ترسناک شیطانی

عکس شماره ۱ ⇩
عکس فیلم های سینمایی وحشتناک ابلیسی

فیلم های سینمایی وحشتناک ابلیسی

فیلم های وحشتناک امروزه طرفداران بسیاری دارند. فیلم هایی که هیجان و ترس را در انسان تا اوج میبرند و شیطان و اجنه در این میان خودنمایی می کنند. چندین روایت از عکس و تصویر ابلیس در سینما؛ نگاهی به حضور شیطان در فیلم های به رُزمری، شب شکارچی، دروازه نهم، جن گیر و وکیل مدافع شیطان.

«کورسو: چرا شیطان؟

بارونس: آخه یه روز دیدمش، ۱۵ سالم بود که به شفافی و وضوحی که الان دارم تو را می نگاه کنم، دیدمش. مثل عشق در یک نگاه بود.»*

چنانچه پای حقیقت هم در میان نباشد، ابلیسهای تاریخ سینما برای ایجاد جذابیت نیازمند قدرت یا خصوصیتی درخور تحسینند؛ قدرتی که گاه کمر خیر را جلوی خود خم می کند. در فیلم «بچه رزمری»، اولین ساخته رومن پولانسکی (۱۹۶۸)، خانمی که نطفه فرزند شیطان را در رحم خود رشد داده است،

زمانی بچه اش متولد میشود، قصد جان او را می کند. اما نگاه کردن چهره فرزند مشترکش با شیطان او را از این کار منصرف می کند. شاید او همچون بارونس، شخصیت فیلم «دروازه نهم»، فیلم دیگر پولانسکی (۱۹۹۹)، در یک نگاه عاشق او شده است؛ عشقی که انگار همراه با نفرت، لازمه حضور شیطان در جهان آدمیان است.

عکس شماره ۲ ⇩
عکس فیلم های سینمایی وحشتناک ابلیسیدر فیلم «شب شکارچی»، ساخته توانا چارلز لافتون (۱۹۵۵)، اگرچه همچون فیلم های بچه رزمری، دروازه نهم، «وکیل مدافع شیطان»، «جن گیر»، «کنستانتین» و… شیطان به صورت مستقیم وجود ندارد، اما شخصیت عمده فیلم با بازی رابرت میچم، خود یک شیطان تمام عیار است؛

ابلیسی که واضح تر از تمام شیاطین فیلم های دیگر در یک صحنه کاملا سینمایی نظرش را درباره عشق و نفرت اظهار می کند. او در این صحنه در حالی که ردای کشیشی به تن دارد رو به پسرکی که از اولین برخورد حضور او را با شک و تردید نگاه می کند، از قصه ای سخن نقل میکنید که با کلام خالکوبی شده بر انگشتان دست هایش رابطه دارد (دست چپ تنفر و دست راست عشق).

داستان او ستیز همیشگی عشق و تنفر است؛ ستیزی که پیروز میدانش عشق است. اما عشق در ذهن این فوت شد به ظاهر مقدس (به تعبیر یکی از شخصیت ها در ابتدای فیلم «انبیای دروغین») معنایی دیگر دارد؛ معنایی که با مرگ و نیستی دیگران همراه است؛ دیگرانی که گاه خود در ردیف شیفتگان شیطانند.

در فیلم دروازه نهم هر سه کلکسیونری که نسخه ای از کتاب ابلیسی را با قیمت گزافی تهیه کرده اند به طرز دردناکی به قتل می رسند.در فیلم شب شکارچی، هری پاول، کشیش شیطان صفت، ویلا هارپر، خانمی را که شیفته او شده است، با قساوت می کشد و جنازه او را در آب های رودخانه ول میکند

(عکس و تصویر جنازه زن در آب با موهایی که در امتداد جلبک ها تکان می خورد شقاوت قتلش را بیشتر کرده و تصویرسازی بی نظیری دارد. لافتون در این صحنه نمایان کرده است ساخت تنها یک فیلم هم قادر هست نشان از قدرتمندی فیلمسازی داشته باشد).

عکس شماره ۳ ⇩
عکس فیلم های سینمایی وحشتناک ابلیسیدر فیلم وکیل مدافع شیطان، ساخته تیلورد هکفورد (۱۹۹۷)، قتل نزدیکان به شکل دیگری است. میلتون (شیطان)، با بازی قابل ستایش آل پاچینو، مدیرعامل شرکتش را با هدف جایگزینی بچه اش به مکان او از بین می برد؛ هدفی که وابسته به برنامه دامنه داری است. در این برنامه قرار است

تعداد زیاد فرزندان شیطان به تسلط بر انسان ختم شود؛ انسانی که به نقل کرده جان میلتون (آل پاچینو)، خدا مانع بزرگی برای رسیدن او به غرایزش است. به گزارش پارس ناز در صحنه پایانی فیلم، میلتون به کوین (کیانو ریوز) که به تازگی دریافته فرزند او است، از نقشه های بزرگی نقل میکنید که برای کوین و فرزندانش دارد.

در این صحنه، او از عشق سخن نقل میکنید؛ عشق به خود؛ عشقی که بینندگان فیلم شب شکارچی از سال ۱۹۵۵ هنگام تماشای این فیلم در کردار- و نه گفتار- هری پاول (رابرت میچم) نگاه کرده بودند.برای شیاطین سینمایی، همچون رهوران واقعیشان، عشق و نفرت معنای معلوم دارد؛ عشق به خود و تنفر از دیگرانی که مانع تسلط اندیشه های ابلیسی آن ها هستند.

البته در سینما، همانند جهان واقعی، درخواستهای ابلیسی مخالفینی هم دارد. این طور نیست که وجود انسان ها به سادگی توسط شیطان یا نمایندگانش تسخیر شود.گذشته از دو فیلم رومن پولانسکی که به چشم مییاید شیطان برنده عمده مبارزه خیر و شر شده است، در بسیاری از فیلم ها این پیروزی نصیب مخالفانش می شود (اگرچه به سختی).

در فیلم جن گیر، ساخته ویلیام فرید کین (۱۹۷۳)، موجود ابلیسی که بدن فرزند جوانی را تسخیر کرده است، در مقابل تلاش کشیشی باایمان ناگزیر به ترک بدن فرزند می شود (هرچند به قیمت جان کشیش). هری پاول در فیلم شب شکارچی به هدفی که از ابتدای فیلم دنبال می کرد (دست کشف کنی به پول هیا ربایی مخفی شده در عروسک فرزند کوچولو فیلم) نمی رسد.

در سایر فیلم ها نیز شکست شیطان- اگرچه مقطعی- نگاه کرده می شود. البته از آن جا که شکست صددرصدی شیطان در فیلم به معنای مرگ او است و این اتفاق در ضمیر ناخودآگاه نگاه کننده تعارض بوجود مییاورد، در هیچ یک از فیلم هایی که شیطان در آن نقشی دارد، نگاه کرده نمی شود. تداوم حضور شیطان در فیلم های گوناگون در پایان قابل انتظار است. البته این پایان بندی، در فیلم های گوناگون از قدرت فرق می داری برخوردار است.

عکس شماره ۴ ⇩
عکس فیلم های سینمایی وحشتناک ابلیسی

در فیلم وکیل مدافع شیطان، زمانی کوین از اصل و نسبش خیردار می شود و نقشه پدرش (شیطان) را برای آینده انسان ها می شوند، در اقدامی ناگهانی هفت ماه تیر بر گونه قرار میدهد و خود را می کشد. این اتفاق فریاد شیطان و درماندگی او را به دنبال دارد. البته فیلمنامه نگار با ظرافت تمام و با اضافه کردن صحنه ای دیگر این پایان بسته را به پایانی باز تبدیل میکند.

همه اتفاقات در فاصله تنفس دادگاه و در ذهن کوین گذشته و او که پایان تلخ کارهای بدش را نگاه کرده است، تصمیم دیگری می گیرد؛ تصمیمی که به ظاهر دوری او از پلیدی را به دنبال دارد. اما در پایان فیلم و در یک نمای غافلگیرکننده، نگاه کننده در کشف میکند که شیطان بازنده قطعی نیست.

البته در اغلب فیلم هایی که شیطان یکی از شخصیت های آن است، اگرچه گره زده شده در فیلم گشوده میشود و نگاه کننده پاسخ پرسش خود را درباره شخصیت های عمده فیلم می گیرد، پایان به گونه ای است که چنانچه فیلمساز بخواهد قسمت بعدی برای آن فیلم بسازد، این امکان به سادگی وجود دارد.

پی نگاشت:

* دیالوگ فیلم دروازه نهم ساخته رومن پولانسکی.

-با نظرات خود به ما در پيشرفت خدمات به شما، يارى نماييد-

تهیه کننده: آزيتا و.

سینما و تئاتر در بخش فرهنگی و هنری سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

به جان او که به شکرانه جان برافشانم
««« »»»
اگر به سوی من آری پيامی از بر دوست

فیلم های سینمایی مخوف شیطانی (۴ عکس)

TT / 131 — TP / 12%

با دیگران به اشتراک بگذارید

نظر دهید

لطفا جواب سئوال زیر را بدهید *