نظر یک نویسنده خارجی درباره فیلم فرهادی: «فروشنده» یک فیلم بی پروا و افسونگر است

فروش آنلاین هدست واقعیت مجازی - 48 هزار تومان
فروش هدست واقعیت مجازی

نظر یک نویسنده خارجی درباره فیلم فرهادی: «فروشنده» یک فیلم بی پروا و افسونگر است

سینما – مگی گگلر یکی از منتقدان حاضر در بیست و یکمین فستیوال فیلم بوسان، پس از تماشای «به فروش رساننده» در این فستیوال،‌ ساخته فرهادی را یک فیلم افسونگر و بی‌پروا نامید.

تصویر و عکس نظر یک نگارنده خارجی درباره فیلم فرهادی: «به فروش رساننده» یک فیلم بی پروا و افسونگر است

به گزارش سرزه به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، این نگارنده که در جریان فستیوال فیلم بوسان «به فروش رساننده» ساخته آقای اصغر فرهادی را دیده، با نگاشتن انتقادی در وب سایت viewofthearts دیدگاه خود را درباره این فیلم مطرح کرده است. تحسین بازی های هنرپیشگان، محیط تعلیق به وجود آمده در فیلم و فیلمنامه نگاری فرهادی از جمله نکاتی است که در این نگاشته به چشم می خورد.

نوشته گگلر به این شرح است:

آقای اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی، اولین فیلم کوتاه خود را در سن ۱۳ سالگی و در زمانیکه به اجلاس فیلمسازان جوان می رفت، ساخت. او به مرور در حالیکه درباره آثار هارولد پینتر در دانشگاه تهران مطالعه می کرد، شکل فیلمسازی خود را پیدا کرد. فرهادی بعد تحصیلات خود را در کارگردانی اکرانی در دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد و همزمان برای تلویزیون نوشت و چندین نمایشنامه رادیویی به ثبت رساند. در سال ۲۰۰۲ او سرانجام اولین فیلم بلند خود را ساخت: «رقص در غبار». فیلمی که بابت آن نظرات مثبتی را به سمت خود جلب کرد؛ این فیلم جایزه خوب ترین بازیگر فوت شد را در بیست و پنجمین دوره فستیوال فیلم مسکو گرفت و همچنین جایزه خوب ترین فیلمنامه و خوب ترین کارگردانی را در چهل و هشتمین دوره فستیوال آسیاپاسیفیک از آن خورد کرد.

روزی که من برای اولین بار فهمیدم آثار فرهادی قابل توجه و گیراست، روزی بود که برای اولین بار «شهر خوشگل» (۲۰۰۴) را نگاه کردم. فرهادی در این فیلم سرسختانه تم عشق، فداکاری و بخشش را امتحان می کند. «شهر خوشگل» فیلمی ست که مدت زیادی با شما می ماند. به این علت است که من از نگاه کردن فیلم های فرهادی سیر نمی شوم. او یکی پس از دیگری فیلم های شاهکاری می سازد که شما را به فکر فرو می برد؛ فیلم هایی که شامل اثر آخر او یعنی «به فروش رساننده» هم می شود.

«به فروش رساننده» با صحنه ای از رعنا (بانو ترانه علیدوستی) و عماد (جناب آقای شهاب حسینی) آغاز می شود؛ زوجی که مجبور به ترک ساختمان شان هستند چون خانه در حال ریختن است. عماد یک معلم است و همزمان به عنوان یک بازیگر در اکرانی محلی که اجرایی از «مرگ به فروش رساننده» آرتور میلر است نیز بازی می کند. رعنا هم خانه دار و بازیگر است و در همان اکرانی بازی می کند.

پس از جستجوهایی برای یافتن خانه، آنها سرانجام خانه ای را از بابک (بابک کریمی) که همبازی شان در تئاتر است کرایه می کنند. جا تازه، جادار و خوشایند است و تنها مورد منفی آن است که زن قبلی مستاجر آن خانه، شهرت مثبتی ندارد. یک شب، پس از این که رعنا به خانه می آید و در حالیکه منتظر همسرش عماد است، در موقعیت ترسناکی گرفتار می شود؛ او مورد هجوم قرار می گیرد و بیهوش در حمام خانه، ول میشود. فرهادی به ما نمایان نمیکند که چه کسی مرتکب این عمل شده و شخصیت عمده و نگاه کننده را همزمان از جریان بیرون نگه می دارد. فرهادی موقعیت را برای این که به عنوان مخاطب بفهمیم دقیقا چه اتفاقی افتاده، سخت می کند. وقتی عماد همسر جراحتی و مجروح خود را در بیمارستان مییابد، اطلاعات مخاطب دقیقا به اندازه اطلاعات او (عماد) است. ما روایت را همراه او دنبال می کنیم و واقعیت را همزمان با تماشای فیلم مییابیم. قهرمان قصه (عماد) سوالاتی را سؤال میکند که در ذهن مخاطب است و به همان چیزهایی شک می کند که مخاطب به آنها شک می کند. عماد در تاریکی است به همان مقدار که مخاطب در تاریکی قرار دارد. به همین خاطر پیش بینی کردن صحنه بعد اصلا ساده نیست و همین مورد حقیقتا «به فروش رساننده» را به یک فیلم افسون کننده و گیرا مبدل میکند.

وقتی عماد متوجه می شود چه اتفاقی برای همسرش افتاده، خودش شروع به تحقیق درباره داستان می کند. در این سردرگمی او تقریبا به همه مشکوک می شود و همین مخاطب را وادار به اندیشیدن در رابطه با موقعیت های ممکن می کند. عماد به پلیس برای گزارش این جنایت زنگ نمی زند چرا که رعنا را او را از انجام این کار بازداشته است (او دوست ندارد توسط مامور پلیس مورد بازپرسی قرار گیرد) تمام علامت ها نیز در رابطه با رخ دادن تجاوز به شکلی هوشمندانه در روایت فیلم مخفی شده است.

رفتار همسر رعنا، کم کم او را خشمگین می کند و موقعیتی که هر دوی آنها با آن روبرو هستند و مجبور به حل آن شده اند، ارتباطشان را به عنوان یک زوج تحت تاثیر گذاشته است. اینطور به چشم مییاید که واقعیت درونی عماد، نقشی ست که در تئاتر بازی می کند. البته که فرهادی بسیار باهوش تر از آن است که زندگی عماد و نمایش را نعل به نعل با هم مقایسه کند هرچند در عین حال وقتی مکانی برای بروز احساسات اغراق شده در زندگی قرار می داری نیست، صحنه نمایش برای این زوج به مکانی مبدل میشود که در آن ناتوانی، عجز و درماندگی و سوگ خود را تخلیه می کنند.

آقای اصغر فرهادی در «به فروش رساننده» به شکلی استادانه زندگی عماد و رعنا را با نمایش در هم عجین است. او بار دیگر به طبیعت فریبکار انسان و آنچه آدم ها آن را در درون خود میپوشانند و ترجیح می دهند درباره اش صحبت نکنند، علاقه نمایان کرده. در نتیجه، شناختن هرکدام از آدم ها سخت است: این شیوه ای ست که تمام کاراکترهای «به فروش رساننده» بر اساس آن ساخته شده اند. فیلمساز، کم کم اتفاق های فیلم را رونمایی می کند و وقتی که همه چیز سرانجام معلوم شد، فرهادی ما را به لایه دیگری می برد: روایت پراسترس تر می شود و کاملا مخاطب را به صندلی اش می چسباند. او به روایت اش جنبه ای اخلاقی می دهد اما یک پازل حل شده و یک مخاطب راضی، برای این کارگردان کافی نیست او می خواهد فیلمش محل رجوع ناخودآگاه مخاطبش باشد.

«به فروش رساننده» فیلمی بسیار هوشمندانه و خوش ساخت است. فرهادی یکبار دیگر درونیات و ذهنیات شخصیت هایش را می کاود و موشکافانه انگیزه های آنها را چک میکند. روایت ریزبینانه او همراه با بازی بی نقص بانو ترانه علیدوستی و جناب آقای شهاب حسینی، به خوبی می درخشد. بدون هیچ تردیدى، آقای اصغر فرهادی یک فیلمنامه نویس درجه یک است. او شیوه سینمایی دقیقى برای خودش دارد که او را از فیلمسازان غربی، متفاوت می کند.

«به فروش رساننده» به عنوان نماینده سینمای کشورمان در بخش خوب ترین فیلم خارجی زبان هشتاد و نهمین مهمانی اسکار برگزیده شده است. چنانچه شانسی یافتید، حتما این فیلم را نگاه بکنید. «به فروش رساننده» یک فیلم بی پروا و افسونگر است.

۵۸۵۸

___________________________________

تهیه و تدوین : شهناز ع.

فرهنگی هنری در بخش اخبار سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

که گفت حافظ از انديشه تو آمد باز
««« »»»
من اين نگفته‌ام آن کس که گفت بهتان گفت

نظر یک نویسنده خارجی درباره فیلم فرهادی: «فروشنده» یک فیلم بی پروا و افسونگر است

TT / 202 — TP / 18%

با دیگران به اشتراک بگذارید

نظر دهید

لطفا جواب سئوال زیر را بدهید *